Szeretnéd megtudni hogyan érdemes készülni az utolsó hetekben, napokban a félévi vizsgákra? Elsajátítanál néhány trükköt, mellyel egy-egy nagyobb anyagot tudsz megtanulni? Kíváncsi vagy mi is az a mandarin technika és hogyan segíti a tanulást? Olvasd el Marunák Mária, tanulásmódszertan trénerünk által összeállított anyagot, hogy biztosan sikerélményed legyen az írásbeli és szóbeli vizsgákon. A hasznos praktikákból és tippekből azt is megtudhatod, hogy a vizsga előtti utolsó estén érdemes-e még tanulni, de olyan kérdésekre is választ kapsz, hogy mennyit érdemes vizsga előtt aludni, illetve milyen készítmények növelhetik a teljesítményed.
Az egyik legfontosabb és alapjaiban meghatározó viszonyulás, hogy keresse meg önmagában a hallgató azt az örömet, amit azért érez, hogy a félév munkája eredményeket, továbblépési lehetőségeket hoz. Örüljön előre a vizsgák letételének. Ez a tudatos szemléletformálás megalapozza a tanulási sikerességet és a megfelelő vizsgateljesítményt is.
A hatékony időbeosztás ilyenkor az egyik legfontosabb tényező. Készítsenek tudatos időtervet a hátralévő időszakra és ezt tartsák is be. Az is fontos természetesen, hogy beillesszenek szüneteket, feltöltődési lehetőségeket is. A rövid szünetekben relaxálással, illetve lassú, hasi mélylégzéssel tudja legjobban felfrissíteni magát, hosszabb szünetekben mozogjon, figyeljen kellemes, megnyugtató dolgokra maga körül.
Azzal spórol a legtöbb időt a hallgató, ha a tanulás alatt végig hatékony a figyelem. Erre mint konkrét figyelemirányító módszer a "mandarin technika" kiváló: amíg tanulunk, olvasunk vagy épp hangosan mondjuk vissza a tartalmat, tartsunk a fejünk tetején egy babzsák jellegű tárgyat. Legyen annyira puha, könnyű, kényelmes és stabil, hogy ne kelljen arra ügyelni, hogy le ne essen, viszont egyik figyelemszálunkkal kénytelenek legyünk figyelni rá. Több haszna is van: végig tudatosan, egyenes tartással ülünk, biztosítva ezzel az agy megfelelő oxigén ellátását, segíti a tudatos figyelemirányítást, illetve megszokjuk, hogy amíg a fejünkön van, addig nem kalandozunk sem a lehetséges stresszhelyzetek vizualizálásán, sem az előző nap eseményein.
Erre igen sok hatékony technika létezik, azonban így az utolsó időszakban már csak egy részük elsajátítható, ha eddig nem alkalmaztuk ezeket:
Vizualizáció - képzeljen képeket, történeteket az anyagokhoz. Építse össze saját, korábbi élményekkel, tegye élővé az olvasottakat.
Rajzoljon, emeljen ki a szövegben, használjon színes szövegkiemelőket, posztiteket.
A részletes kijegyzetelés elvileg már korábban megtörtént, de néhány szavas rajzos, szemléletes jegyzetek most is készíthetők a hosszabb, nehezebb témákhoz.
Hangosan, félhangosan olvassa az anyagot, így az auditív képességünk is segít a rögzítésben.
Rögzítse digitális eszközökre a felolvasását, visszamondását, ezek visszahallgatásából is igen sokat lehet tanulni, a magabiztosabb kommunikációt is segíti a szóbelikre.
Beszéljék át az anyagot a csoporttársakkal - pihenésképpen is, használják erre a világháló eszközeit, ha a személyes találkozás nem megoldható.
Igen, de mindegyikre érvényes, hogy minden tételt át kell nézni. A reálterületeken a sikerekhez a feladatok gyakorlása elengedhetetlen, itt nem elég a memorizálása egy-egy szabálynak. Ugyanakkor ezeknél a tárgyaknál a legfontosabb, hogy képes legyen a hallgató feladathelyzetben magas stressz-szint nélkül tevékenykedni. Stressz-kezelő technikaként a légzés-technikák kéznél vannak, illetve a korábban megélt sikerélmény helyzetek érzelmi átélése nagymértékben tud segíteni.
Memorizáljon jól használható és „értékes” kifejezéseket.
Az egyes témák struktúráját szintén színes, rajzos vázlattal rögzítse.
A megtanulandó nevekhez, idegen szavakhoz asszociáljon hasonló hangzású, ritmusú szavakat, építse ezeket össze magában vizualizált képpé. Az évszámokat is írja le, színezze, emelje ki. Az ismétlésnél kiderül, hogy melyek mennek nehezebben, ezeket érdemes kártyákra, nagyobb lapokra kiírni és kirakni magunk köré a szobába, lakásba, hogy a többszöri memorizálás rögzíthesse.
Az anyag tartalmának visszamondása az egyik leghatékonyabb memorizáló eszközünk ebben a korban is.
Igen, jó időstruktúrával ismételni érdemes, elővenni az elkészített vázlatokat, hogy ezek áttekintésével is magabiztosságot nyerjünk. Ugyanakkor figyelembe kell venni, ez a nap már a feltöltődés ideje is, úgy érdemes beosztani az időt, hogy a nap végén elégedetten tekinthessen vissza arra, hogy mindent átnézett, minden tételhez, témakörhöz kapcsolódóan ismeri a lényegi elemeket.
Fontos a rendszeresen elegendő alvás végig a vizsgára készüléskor. Ilyenkor sem kell több, de a megszokott mennyiség megfelelő időben, kellő energiamennyiséggel tölt fel épp a vizsga idejére.
A rendszeres napi mozgás segít kidolgozni a meglévő stresszt, így abban is segít, hogy nyugodtabb, pihentetőbb legyen az alvásunk, könnyebb az elalvásunk.
Mindenképpen jelen van bennünk bizonyos szintű teljesítmény-stressz ilyenkor, érdemes a mértékét azonban alacsonyabb szinten tartani. Magas stressz-szint mellett nem vagyunk fogékonyak sem a rögzítésben, sem a memorizált ismeretek előhívásában. A különböző légzéstechnikák ebben is segítenek, de ahhoz, hogy a vizsga előtt is eszünkbe jussanak és hatékonyan tudjuk alkalmazni őket, már a felkészülés időszakában is érdemes beilleszteni, gyakorolni őket.
Az általános jó közérzet megtartásához fontos beillesztenünk testmozgást, zenehallgatást, illetve ebben a téli időszakban a fénypótlás is fontos: fénymeditációkkal, szoláriummal sokat tehetünk pszichés stabilitásunkért.
Valóban fontos szem előtt tartani, hogy anyagcserénk agyműködésünkre is hatással van, ezért ebben az időszakban érdemes tudatosan nagyobb figyelmet fordítani arra is, hogy mit eszünk és iszunk.
A tanulás közbeni evés megosztja a figyelmet, inkább a pihenési időre tervezzük az étkezéseket – akár egy-egy anyagrész áttanulásának, átismétlésének „jutalmaként”.
A gyümölcsök fogyasztása energetikailag mindenképpen hasznos, frissítenek és cukortartalmuk az agykérgi tevékenységhez elengedhetetlen, vitamintartalmuk szintén.
A vitaminkészítmények most a téli időszak vitaminpótlásában is hatékonyak lehetnek. Érdemes azokat használni ilyenkor, amelyek az általános erőnlét és a szellemi teljesítőképesség megfelelő szinten tartását célozzák.
A szénhidrátbevitel a folyamatos és erőteljesebb igénybevétel miatt állandóan fontos ebben az időszakban – de semmiképp sem szélsőséges mennyiségben. A vizsga előtt és közben fogyasztva is segíti az agyműködést, optimális mennyiségben. A csokoládé a stressz-szint csökkentéséhez is hozzájárulhat.
A folyadék elengedhetetlen a felkészülés időszakában és a vizsga alatt is. A víz agyunk „üzemanyaga”.
Fontos tudni, hogy a kávé és a fekete teák ugyan átmenetileg frissességet hozhatnak, azonban a folyamatos és gyakori erőteljes hatásukkal lehet, hogy épp a vizsga idejére nem marad elegendő energiánk és figyelmünk, ezért óvatosan érdemes bánni ezekkel. Illetve, ha korábban nem használtunk ilyeneket, nem érdemes most elkezdeni, fontosabb a már bevált, egyéni frissítő megoldásokat alkalmazni és azokat tudatosan beépíteni.
Még egy-két jó tanács a szóbelikre:
JÓ TANULÁST, SOK SZERENCSÉT KÍVÁNUNK!
Az összeállítást készítette:
Marunák Mária
tanulásmódszertan tréner
Forrás:
Oroszlány Péter TanulásMódszertani Műhely
www.tmt-tanulas.com