Friss hírek

437328513_408740465338419_7683525222747477088_n

Az idei TTIK sportnapot új feladatokkal színesítette állomásán a Sansz Iroda.

437328513_408740465338419_7683525222747477088_n

Az idei TTIK sportnapot új feladatokkal színesítette állomásán a Sansz Iroda.

Hallássérült hallgatók a felsőoktatási intézményekben

A hallássérültek gyűjtőfogalma a siketeket és a nagyothallókat egyaránt magában foglalja.

A siketek nem rendelkeznek hasznosítható hallásmaradvánnyal. Általában nem viselnek hallókészüléket, állapotuk hallókészülékkel nem korrigálható. Többségünk a jelnyelv segítségével kommunikál. A könyvekre, jegyzetekre szorítkozva tudnak felkészülni a vizsgákra.

A nagyothallók rendelkeznek hallásmaradvánnyal. Hallókészüléket használnak, orvosi rehabilitációval és fejlesztéssel a halló világával megfelelő kapcsolatot tudnak kialakítani. Magyarországon orvosi szempontból nagyothallónak tekintik mindazokat a személyeket, akiknél a halláskárosodás mértéke mindkét fülön 30-90 dB között van.
A nagyothalló személy hallókészülék segítségével többé-kevésbé megérti a hangzó beszédet, és ő maga is érthetően beszél, azonban hangján és kiejtésén is érzékelhetők a kontroll hiányosságai. A nagyothallók a jelnyelvet általában nem használják, mivel a hangos kommunikáció számukra elérhető. Ez alól kivételt képeznek azok a nagyothallók, akik személyes kapcsolataik révén ismerik és használják a jelnyelvet.

Hallássérültek körében gyakori nehézségek az oktatásban:

  • Az információhoz való hozzájutásuk gátolt
  • A legnagyobb problémát a jegyzetelés jelenti
  • Figyelem kialakítása, hosszú távú megtartása
  • Eredményes kommunikáció kialakítása, fenntartása
  • Kapcsolódás a társakhoz, szociális visszahúzódás, szégyenérzet
  • Nem megfelelő környezeti feltételek biztosítása, oktatóterem elrendezésének problémái


Mit tehet, miben segíthet az oktató?

Az információszerzés nehézségeiből adódóan az elhangzott információ vizuálisan történő megerősítése, a lényeges információk kiemelése, hangsúlyozása alapvető fontosságú a hallássérült hallgató számára. A hallási fogyatékkal élő hallgatónak abban kell segíteni, hogy értse a tanórán/gyakorlaton elhangzottakat.

  • Vonjuk be a hallássérült hallgatókat a csoportos beszélgetésekbe, hogy ne érezzék magukat kirekesztetteknek.
  • A beszélgetések és előadások során segítsük elő a szájról olvasást, forduljunk feléjük.
  • Figyeljünk az artikulációra, törekedjünk a megszokottnál lassabb, kissé erősebb beszédre.
  • Legyünk türelemmel a velük való kommunikáció során.
  • Fordítsunk nagy figyelmet a megfelelő világításra.
  • Adjunk segítséget az előadásokon elhangzottak jegyzetelésében.
  • Az előadások anyagát vetítsük ki, tegyük lehetővé, hogy a tanóra anyaga elektronikus formában is elérhető legyen.
  • Rákérdezéssel győződjünk meg, hogy birtokában vannak-e az elhangzott információknak.
  • Támogassuk a hallgatót a modern technikai adatfolyam eszközök használatában, viselje az oktató a kihelyezett mikrofont.


Vizsgákon alkalmazható segítségnyújtás

  • A hallássérült hallgatóknak engedélyezni kell az írásban történő vizsgázást.
  • Az érthetőség és a megértés szempontjából a hallássérült hallgatóknak feltett kérdéseket, utasításokat egyidejűleg szóban és írásban is közölni kell.
  • Engedélyezzük az adatfolyam eszközök, kihelyezett mikrofonok használatát, ez további akadálymentesítése a hallgatónak.
  • A hallgató kérésére természetesen elfogadható és megengedhető a szóban vizsgáztatás is. Ebben az esetben – az artikulációs nehézség miatt – a jelnyelven nem kommunikáló hallgatót a vizsgán úgynevezett orális tolmács segítheti, aki a vizsgázó által elmondottakat, a nehezen érthető mondatokat megismétli.
  • A jelnyelvet ismerő vagy siket hallássérült hallgatók igényelhetnek jelnyelvi tolmácsot.


(A jelnyelvi tolmács hangtalanul, jól kivehető szájmozgással ismétli és jelekkel kíséri a hallássérült hallgatónak feltett kérdéseket. Amennyiben a hallássérült hallgató beszéde nehezen vagy nem érthető, akkor a hallgató jelnyelven közölt mondanivalóját a tolmács hanggal megismétli a vizsgabizottság/vizsgáztató felé.)

Javaslatok a hallássérült hallgatókkal való együttműködéshez kis csoportokban és szemináriumokon

Ismerje meg a tanulók halláskárosodásának mértékét, és egyéni szükségleteiket a megértés terén! (Előfordulhat, hogy néhány hallgató nem szívesen vallja be másoknak, hogy hallássérült. Ennek oka lehet, hogy a hallgató kényelmetlenül érzi magát amiatt, hogy másokkal meg kell osztania, hogy nem hall jól, valamint fél a stigmatizálástól, és hogy emiatt másképpen fogják őt kezelni. Ilyen esetben, érdemes a hallgatóval tudatni, hogy oktatójaként szeretne vele minél hatékonyabban kommunikálni, ezért kell tudnia arról, hogy milyen mértékben hallássérült.)
A beszélgetések és előadások során segítsük a szájról olvasást, forduljunk feléjük. Figyeljünk az artikulációra, törekedjünk a megszokottnál lassabb, hangosabb beszédre.
Amennyiben a hallgató igényli, segítsünk neki helyet találni a terem első soraiban! A szájról olvasáshoz a legmegfelelőbb távolság 1,5-2 méter. Lehetőség szerint egy helyben álljunk, mialatt beszélünk! Beszédünk legyen közepes tempójú, érthető. Ne kiabáljunk és eltúlzott artikulációra sincs szükség. Előfordulhat, hogy a hallássérült hallgató számára kényelmetlenséget okoz a szóbeli vizsgázás vagy egy prezentáció megtartása. Ilyen esetben biztosítunk neki más fajta lehetőséget a kurzus teljesítésére.
Ha a hallgató nem érti az elmondottakat, a szavak megismétlése helyett fogalmazzuk újra azokat! Ha végképp nem sikerül a megértést elősegíteni, írjuk le egy papírra, amit közölni szeretnénk.
Ha a hallgatók fáradtságának jeleit észleljük, iktassunk be rövid szüntet! Az egész napos koncentráció nagyon fárasztó lehet a hallássérült hallgatók számára, mely egy idő után a figyelem csökkenéséhez vezethet. Az elhangzott idegen szavakat ismételjük el többször, írjuk fel a táblára!
Ha a hallgatókhoz intézünk kérdéseket, mutassunk a válaszadóra vagy mondjuk ki a hallgató nevét! A feltett kérdés után hagyjunk időt a hallgatónak, hogy feldolgozza az elhangzottakat!
A magyarázat során tartson szüneteket, mivel a hallássérült hallgatók nem tudnak egyszerre figyelni és jegyzetelni. Biztosítson a hallgatók számára összefoglalókat, vázlatokat az órán elhangzottakról!

 
A tanterem ajánlott elrendezése
A tanterem legyen jól megvilágított. Ne a fényforrás előtt üljünk vagy álljunk, mert akadályozza a szájról olvasást! Pl. ne álljunk az ablak elé, mert így az arcunk nem lesz megfelelően megvilágítva! A fénynek semmiképp nem szabad a hallássérültre esnie, mert akkor a hunyorgás miatt nem tud szájról olvasni.
Csökkentsük a háttérzajt! Amennyiben lehetséges, szemináriumok során helyezzük körbe vagy „U” alakba az asztalokat, hogy a tanulók között könnyebben alakuljon ki interakció.
 
A tanulás minőségét segítő eszközök, lehetőségek

  • A tananyag projektorral való kivetítése
  • Tankönyvek, ajánlott könyvek listájának vagy az elhangzott tananyag írásban való átadása
  • Feladatok, vizsgakérdések írásban való átadása
  • Diktafon engedélyezése
  • Jeltolmács alkalmazása
  • Jegyzetelő tolmács alkalmazása
  • FM rendszer használata

Az FM adó-vevő rendszerek előnyösek, ha valamilyen okból nem lehetséges, vagy nem célszerű az induktív hurok kiépítése. A rádió frekvencián működő adó-vevő használatával egy vezetéknélküli rendszert kapunk. A készülék két egységből áll: egy adó, melyet az oktató a nyakában visel, és a vevő pedig a hallgatónál, leggyakrabban szintén nyakba akasztva. Az adó-készülék a hanganyag rögzítésére alkalmatlan, csak és kizárólag a vevővel kommunikál FM rádió frekvencián keresztül. Mivel az indukciós hurok elvén működik, kiszűri a kellemetlen zajokat, ezzel segítve a beszédhangok továbbítását.
Akadálymentesítés az oktatásban: https://youtu.be/_qkGnvoGfps


Érdekes filmek, irodalmak, linkek
Dr. Jámbor Andrea és Dr. Orgován Gábor - Hallhatatlan szavak (SINOSZ, Budapest, 2012)
Zsoldos Márta (szerk) – Pszichológia és hallássérülés – A pszichikus fejlődés lehetőségei és sajátosságai hallássérült embereknél (Fogyatékosok Esélye Közalapítvány, Budapest, 2004)
Regény: Bonnie Poitras Tucker – A csend hangjai (Bastei Budapest, Budapest, 2002)

Filmek

Hallgass a szívedre (2010)
Vaklárma (1989)
Egy kisebb isten gyermekei (1986)
Négy esküvő, egy temetés (1994)
Kedves kis semmiség (2008)
A számat figyeld! (2001)
Nesze Neked Pete Tong! (2004)

Magyar nyelvű hasznos weboldalak

Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ)
SINOSZ, hangforrás
A hallókészülékekről
A nagyothallás kialakulásáról
http://hallasserult.lap.hu/

http://hallokeszulek.lap.hu/

Siketek és nagyothallók szervezetei
Felsőoktatási tájékoztató fogyatékkal élőknek
Hogyan kommunikáljunk hallássérültekkel?
SINOSZ Facebook-oldal
http://www.nlcafe.hu/forum/?fid=441&topicid=243253&step=0&bw=1

Angol nyelvű hasznos weboldalak
Center for Disabilities
Information for Staff Working with Deaf or Hearing Impaired Students
Classroom Issues, Hearing Strategy
Hearing Guide

Jogszabályi háttér; a fogyatékossággal élő hallgatókra vonatkozó rendelkezések: