Friss hírek

437328513_408740465338419_7683525222747477088_n

Az idei TTIK sportnapot új feladatokkal színesítette állomásán a Sansz Iroda.

437328513_408740465338419_7683525222747477088_n

Az idei TTIK sportnapot új feladatokkal színesítette állomásán a Sansz Iroda.

Látássérült hallgatóknak

Miben tud támogatást nyújtani a Sansz Iroda a látássérült hallgatóknak?


A Szegedi Tudományegyetem Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központjában működő SANSZ iroda személyre szóló szolgáltatásokkal segíti az egyetem speciális képzési igényű regisztrált hallgatóit. Az alábbi szolgáltatások a regisztrációt követően díjmentesen elérhetőek a hallgatók számára:

  • tanulmányi esélyegyenlőségét biztosító ügyekben tájékoztatás és tanácsadás,
  • tanulmányi és vizsga kedvezmények biztosítása,
  • akadálymentes kollégiumi férőhelyek biztosítása,
  • segítség ügyintézésben Szegeden,
  • tanulást segítő eszközök kölcsönzése,
  • tréningek, közösségi programok szervezése,
  • szabadon választható kurzusok,
  • segédeszközök használata a SANSZ teremben,
  • életvezetési tanácsadás,
  • karriertanácsadás.

A fentieken kívül a látássérült hallgatók speciális szükségleteinek megfelelően a meglévő szolgáltatásrendszerbe további elemek kerültek beépítésre. Ezekkel a kiegészítésekkel a Szegedi Tudományegyetem célja:

  • a látássérült hallgatók személyes önállóságának javítása,
  • az egyetem szolgáltatásaihoz való egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása,
  • a látássérült hallgatók képzésből való lemorzsolódásának csökkentése.

A kiemelten látássérült hallgatók számára biztosított szolgáltatásaink:


Személyi segítők


Amennyiben a látássérült hallgató igényli, tanulmányai során az egyetem a Sansz Irodán keresztül személyi segítőt biztosít számára, aki személyre szabott, egyéni támogatást nyújt az alábbi területeken:

  • Kísérés, ügyintézés segítése
  • Könyvtárhasználat
  • Elektronikus tanulmányi rendszer kezelése
  • Tananyagok adaptációja (speciális ismereteket, szaktudást igénylő tananyagok és a hozzájuk tartozó ábrák, képletek magyarázata)
  • Órai vetítések, szemléltetések narratív segítése
  • Egyetemi közösségi életben való részvételhez nyújtott gyakorlati segítség

A személyi segítők feladatvégzésének feltétele a felkészítésen való részvétel, amelynek során speciális ismereteket kap és adekvát készségeket tanul a látássérült illetve vak hallgatók szakszerű kíséréséhez, segítéséhez, a vizuális információk narrálásához.


Fizikai- és infokommunikációs akadálymentesítés


• Fizikai:
A fizikai környezet akadálymentesítése jelenti a látássérült hallgató közvetlen környezetének átalakítását annak érdekében, hogy a mindennapos önálló életvitel, a balesetmentes tájékozódás és közlekedés megfelelő körülményeit megteremtsük. Ez a látásteljesítmény mértékétől függően történhet a megfelelő világítás biztosításától kezdve, a vizuális támpontok biztosításán keresztül a taktilis és akusztikus jelrendszer kialakításáig a hallgatók által használt fizikai környezetben.


• Infokommunikációs


Az akadálymentesítés ezen formája az információhoz jutást segíti, személyre szabottan különböző módszerekkel. A feldolgozandó információ jelentheti az írott, a képi és/vagy rajzolt vagy a számítógépen megjelenő információt. Az érintett hallgató látásteljesítményétől függően az akadálymentesítés történhet az írott anyag felnagyítható, vagy felolvastatható formátumúvá, vagy hanganyaggá történő átalakításával, az ábrák, rajzok, mozgó képek, események narrálásával. Ide tartozik minden olyan eszköz, program, vagy alkalmazás használatának elsajátítására vonatkozó segítségnyújtás, amelyekkel a hallgató hosszútávon is képessé válik a jelzett tevékenységek önálló megoldására.
Az infokommunikációs akadálymentesítés megvalósulhat az oktatók, illetve a személyi segítők részére nyújtott tanácsadással is, amennyiben az elősegíti, hogy a tananyag, illetve az előadás a látássérült hallgató számára könnyebben feldolgozhatóvá, elsajátíthatóvá váljon.
 
Tankönyvek, szakirodalom digitalizálása


A tankönyvek adaptálása időnként nagyon sok munkát jelent, viszont a papír alapú szakirodalom feldolgozása a látássérült hallgatók számára is elkerülhetetlen. Ezért az SZTE Klebelsberg Könyvtár közreműködésének köszönhetően biztosított a digitális tananyagadaptáció a látássérült hallgatók tanulmányainak támogatása érdekében.
Egy nyilatkozat aláírásával (a digitális tartalom megosztásának tilalmáról) a látássérült hallgatók az Életvezetési Tanácsadó Központhoz benyújtott írásbeli kérésükre hozzáférést kaphatnak az SZTE Klebersberg Könyvtár által digitalizált tartalomhoz. Az anyagok kizárólag saját tanulmányaikhoz vehetők igénybe.
A tananyag digitalizálását írásban, a papír alapú szöveg beazonosíthatóságához szükséges információk birtokában lehet kezdeményezni, amelyhez a szükséges formanyomtatványt a Sansz Iroda biztosítja. A nyomtatványok 2022/2023 tanévben érvényes formátuma jelen ismertető végén 2 külön oldalon (Nyilatkozat digitális tananyag átvételéről és felhasználásáról, illetve Digitális tananyag adaptáció – Igénylőlap) megtalálható. A kitöltött formanyomtatványok közül a „Nyilatkozat digitális tananyag átvételéről és felhasználásáról” címűt elegendő egyszer kitölteni. A „Digitális tananyag adaptáció – Igénylőlap”-ot azonban minden digitalizálandó tartalomról az igény felmerülésekor az eselyiroda@szte.hu e-mail címre szükséges elküldeni. A digitalizálása után a tananyag online letölthetővé válik, az ehhez szükséges linket emailben kapja meg a hallgató. Az anyag letöltésére egy hét áll rendelkezésére.
 
Segédeszközökhöz való hozzáférés támogatása – tanácsadás és kölcsönzés


A látássérült hallgatók előzetes ismeretei, szokásai, és természetesen látásteljesítményük alapján a Központ személyre szabott segítséget nyújt. Megmaradt látásteljesítmény esetén a mindennapos önállóságot, illetve olvasást lehetővé tevő tanácsadás keretében kerülhet sor a javasolt optikai segédeszközök körének megismerésére, a hasznosnak ítélt segédeszköz kiválasztására, valamint használatának megtanítására és gyakorlására. Ezen kívül a Szegedi Tudományegyetem segédeszközök térítésmentes kölcsönzési lehetőségével könnyíti meg a látássérült hallgatók életvitelét. Az Egyetem évek óta törekszik arra, hogy a tanuláshoz szükséges eszközeik megválasztásakor támogassa a speciális igényeket, ezért az elmúlt években jelentős beruházásokat eszközöltünk. Az átlagos igények figyelembevételével több olyan infokommunikációs- és optikai segédeszközt vásároltunk, amely megteremtheti az információkhoz való egyenlő esélyű hozzáférés lehetőségét ennek a csoportnak. Az eszközökhöz való ingyenes hozzáférés feltétele a hallgatói regisztráció, és az aktív hallgatói jogviszony.
 
Tájékozódás és közlekedés - Útvonaltanítás


Az önálló tájékozódás-közlekedés a hallgató számára alapvető fontosságáról. A látássérült hallgatónak az órarendtől függően több épület, terem, az abban található funkcionális helyiség (mosdó, büfé) megközelítését el kell sajátítania ahhoz, hogy személyes önállósága meglegyen. Az önálló közlekedés azonban nem csak az egyetemi épületeken belül és azok között elsajátítandó, de a szabadidő hasznos eltöltését, és a közösség életében való részvétel feltételét is meg kell teremtenünk, nem is beszélve az önellátáshoz kapcsolódó feladatokról (pl. bevásárlás).
 
Oktatók részére nyújtott szaktanácsadás

A tanácsadás célzottan azon oktatóknak nyújt naprakész ismereteket és fejleszt készségeket, akik munkájuk során aktuálisan napi kapcsolatban vannak látássérült, vagy vak hallgatókkal. Célja, hogy az oktató minél hatékonyabb módszerek birtokában tudja a speciális képzési igényű hallgató egyéni igényeinek megfelelően az elsajátítandó tananyag prezentálását biztosítani.
 
Önálló életvitel támogatása - rehabilitációs tanácsadás
Az Életviteli Tanácsadó Központ a hallgatók speciális igényeinek ismeretében igyekszik az önálló életvitel valamennyi területén támogatást nyújtani. A mindennapos élettér, az akadályok ismeretében személyre szabott tanácsadással támogatjuk a hallgatót és környezetét. Az igények egyediségének megfelelően ez a fajta segítségnyújtás is a rehabilitációs szakember nyújtotta egyéni tanácsadás formájában, az igényelt tevékenységekhez kapcsolódó adaptív technikák, segédeszközök felügyelt körülmények közötti használata mellett valósul meg.
 
A fenti szolgáltatások igénybevétele következő szakemberünk közreműködésével lehetséges:
Nagygyörgy Éva
látássérült személyek rehabilitációs szakembere
SZTE Életvezetési Tanácsadó Központ, Sansz iroda
eva.nagygyorgy@gmail.com
 
Egyenlő eséllyel az oktatásban…
NÉHÁNY TANÁCS A MINDENNAPOKRA VONATKOZÓAN
A speciális képzési igényű hallgatókat megillető tanulmányi kedvezmények érvényesítése érdekében a Sansz iroda segítséget nyújt egy Igazolás kiállításával, amely a regisztráció után, az egyéni igények megismerése után készül el. Ez az igazolás tartalmazza mindazokat a kedvezményeket, amelyek a hallgatót megilletik – pl. többletidő a vizsgán, szóbeli vizsgáztatás lehetősége stb.
Az oktatók viszont csak abban az esetben értesülnek a látássérült hallgató egyéni igényeiről, amennyiben a hallgató kommunikálja azt. Ezért javasoljuk az oktatókat még a kurzusok kezdete előtt megkeresni, vagy az első előadás alkalmával bemutatkozni nekik. A legjobb, ha a hallgató levélben, vagy személyesen keresi meg az oktatót, és beszél vele arról, hogy milyen nehézségei adódhatnak a tárgy teljesítésével kapcsolatban, például tankönyvek, szakirodalom feldolgozása, előadások/vetítések követése, zárthelyi dolgozatok, vizsgázás stb.
Számonkérés előtt ismét érdemes jelezni az oktatónak az átlagostól eltérő körülményeket, hogy a vizsgán elkerülhetőek legyenek a kínos helyzetek.
A hallgató kérheti, hogy a vizsgák alkalmával a kérdéseket, tételeket hanghordozó eszközön, digitálisan, vagy nagyításban tegye hozzáférhetővé. Szükség lehet egyéni konzultációs lehetőségre, ahol alkalom nyílik a nehezen feldolgozható anyagrészek magyarázatára. Amennyiben a jegyzetben, tananyagban, szakirodalomban szereplő rajzok, ábrák, táblázatok narrálása, magyarázata szakértő segítséget igényel, a hallgató kérheti pl. az egyik csoporttársat, felsőbb évfolyamos hallgatót, hogy személyi segítőként támogassa a tanulást.
A Neptun nem minden eleme akadálymentes, funkciói felolvasó szoftverrel részben használhatóak csak. Fontosabb ügyintézéshez segítségre lehet szükség – ilyen pl. kurzusfelvétel, vizsgára történő jelentkezés, pályázatok beadása és igazolások feltöltése stb. Érdemes felületen történő változásokhoz az email-es értesítés lehetőségét beállítani, így azonnal, üzenetben értesül ezekről.
A felolvasó program használatához karakteres formátumú elektronikus tananyagokat kérj az oktatóktól: doc, docx, rtf, txt, html, valamint akadálymentesített pdf file-ok.
Amennyiben az e-learning rendszerek használata közben olyan tananyag kerül feltöltésre, ami képfile, ábrát, rajzot tartalmaz, feldolgozása részben, vagy egészben nem valósítható meg akadálymentesen, úgy azt az oktató, illetve felénk jelezni szükséges. A képek, ábrák, diagramok, táblázatok feldolgozása sokszor csak külön narrációval – esetlegesen az oktató által felirattal, magyarázattal ellátva lehetséges. A szemléltetés módjától függően ezért tananyagok feldolgozásához a hallgatónak sokszor látó segítséget kell igénybe vennie. Ebben a Sansz Iroda szakemberei fognak segíteni, elsősorban személyi segítő hallgatótárs bevonásával.
Külön az online írásbeli vizsgákról…
A korábban végzett látássérült hallgatók tapasztalatai szerint néhány faladattípus felolvasóprogrammal használva nem akadálymentes. Ilyen a szövegkiegészítés, a többszörös választás és a drag and drop – fogd és vidd, vagy csoportosítás feladattípus.
Amennyiben ezek nem szerepelnek a CooSpace tesztben, akkor megoldható, hogy látássérült hallgató ugyanazt a vizsgát írja meg, mint amit a többi hallgatótárs.
Az oktató számára további megoldási lehetőség, ha a CooSpace-en egy olyan tesztet hoz létre, amelyhez csak a látássérült hallgatót rendeli hozzá, és ami csak a kezelhető feladattípusokat tartalmazza.
A harmadik lehetőség szintén külön eljárást igényel – az oktató külön felületen a látássérült hallgatónak a feladatbeadás típusú vizsgát választja. Az írásbeli vizsga időpontjában a CS-re elsősorban Word-ben feltöltött zárthelyi feladatot a hallgató letöltés és megoldás után feladatként beadja a CS-en.
A többletidő kedvezmény a hallgatót minden esetben megilleti, ez azonban minden esetben az oktató részéről külön beállítást igényel, ezért javasoljuk a vizsga előtti előzetes egyeztetést…
Végül, de nem utolsósorban megoldás lehet még a szóbeli vizsgáztatás is. Ezt az opciót a látássérült hallgatók szakértői véleménye néhány esettől eltekintve tartalmazza, tehát a hallgató általában jogosult ennek a kedvezménynek az alkalmazására.

 
Digitális tananyag adaptáció - Igénylőlap
Nyilatkozat digitális tananyag átvételéről és felhasználásáról

Nyilatkozat digitális tananyag átvételéről és felhasználásáról

Alulírott……………………………………………..(név)....................................(Neptun kód), büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a szakértői véleményemben megállapított okokból fakadó hátrányok kiegyenlítése céljából az Életvezetési Tanácsadó Központ által részemre átadott digitális tananyagot, digitalizált szakirodalmat, szakdolgozatot más személynek nem továbbítom, nem adom át és nem osztom meg virtuális felületeken. A kapott anyagokat kizárólag saját tanulmányaim érdekében használom.
 
Jelen nyilatkozatot tanulmányaim alatt és végét követően is érvényesnek fogadom el.
A nyilatkozat tartalmát megismertem, megértettem.
Szeged, ……………………...

………………………………………………
A tananyagot átvevő személy
 
 
Tanú Tanú
Név: Név:
Lakcím: Lakcím:
Aláírás: Aláírás:
 
Látássérült hallgató esetében kérjük, két tanúról is szíveskedjen gondoskodni (Polgári Perrendtartás 325. § (1) Teljes bizonyító erejű a magánokirat, ha b) „két tanú igazolja, hogy az okirat aláírója a részben vagy egészben nem általa írt okiratot előttük írta alá, vagy aláírását előttük saját kezű aláírásának ismerte el; igazolásként az okiratot mindkét tanú aláírja, továbbá az okiraton a tanúk nevét és lakóhelyét – ennek hiányában tartózkodási helyét – olvashatóan is fel kell tüntetni”). Ez esetben csak akkor jön létre teljes bizonyító erejű magánokirat, ha az okiratban szerepel, hogy az okirat tartalmát a tanúk egyike az okirat aláírójának megmagyarázta, és azt a hallgató, valamint a tanúk is aláírják.

Digitális tananyag adaptáció - Igénylőlap
 
Név:
Neptun-kód:
E-mail cím:
Kérés típusa (megfelelőt aláhúzni): könyv/folyóirat
Cím:
Kiadás éve:
Évfolyam/kötet:
Szám:
Cikk címe:
Szerző:
Kért rész oldalhatárai:
Példányinformáció a könyvtár katalógusában (ha van):
Kért formátum (megfelelőt aláhúzni): pdf/txt
 
*Szerzői jogok védelme:
Aláírásommal igazolom, hogy a szerzői jogok védelmét magába foglaló Nyilatkozat a digitális tananyag átvételéről és felhasználásáról szóló dokumentumot kitöltöttem, az abban foglaltakat elfogadtam. A dokumentumot az Életvezetési Tanácsadó Központ részére eljuttattam.
 
Kelt: …….……………………...
 
....................................................
a hallgató aláírása (elektronikus)