Friss hírek

437328513_408740465338419_7683525222747477088_n

Az idei TTIK sportnapot új feladatokkal színesítette állomásán a Sansz Iroda.

437328513_408740465338419_7683525222747477088_n

Az idei TTIK sportnapot új feladatokkal színesítette állomásán a Sansz Iroda.

Tanulmányi kedvezmények

A Szegedi Tudományegyetem Hallgatói esélyegyenlőséget és egyenlő bánásmódot biztosító feltételeinek szabályzata alapján:


“A speciális képzési igényű hallgató igényelhet:
a) személyi, technikai jellegű segítségnyújtást
b) tanulmányi követelmények alóli mentesülést (kurzus alóli mentesülés lehetősége, idegen nyelv ismeret alóli mentesülés),
c) tanulmányi kedvezményeket (pl.: hosszabb felkészülési idő, szóbeli vizsga helyett írásbeli vizsga).”


Az igénylés általános rendje:


A speciális képzési igényű hallgató az előírt alakú és tartalmi feltételeknek megfelelő szakértői vélemény birtokában regisztrál a Speciális Képzési Igényű Hallgatókat Támogató Irodán (Sansz Iroda). Szükség esetén az iroda iránymutatást ad a megfelelő szakértői vélemény alaki és tartalmi feltételeiről, vagy a kiadására illetékes hatóság címéről, elérhetőségéről. (lásd a regisztrációról szóló menüpontban)


A speciális képzési igényű hallgatók segítségnyújtásra, mentességre és kedvezményekre irányuló kérelmeiket a Sansz Irodához nyújtják be. A már végzett hallgatók esetében a szakvélemények eredetiségét a Bizottság nem jogosult vizsgálni, az eredeti papírok visszaküldésére pedig nincs lehetősége, ezért ezekben az esetekben ezt a Tanulmányi Osztály végzi.


Tanulmányi követelmények alóli mentesülés kérelme esetén az
“Általános kérelem nyomtatványt” (link) kell kitölteni és a Sansz Irodára eljuttatni.


A kérelmekről a koordinátor a jogosultság illetve a hallgató szakértői véleményében foglaltak alapján – az érkezéstől számított 30 napon belül – állásfoglalást ad ki. A véleményezés alatt a koordinátor kikérheti a Bizottság véleményét, szükség esetén pedig az érintett oktatóval, oktatási dékánhelyettessel is köteles konzultálni.


A Bizottság állásfoglalása alapján a kar Tanulmányi Osztálya határozatot hoz, melyről egy-egy eredeti határozat megküldésével értesíti a hallgatót és a Bizottságot.


A kar által meghozott határozat végrehajtásáért az érintett kar Tanulmányi Osztálya a felelős, ennek keretében köteles aktív közreműködéssel segíteni, hogy a hallgató a határozatban foglalt segítségnyújtást, mentességet, kedvezményt ténylegesen megkapja (pl.: értesíteni az érintett oktatót/oktatókat, valamint figyelemmel kísérni a speciális képzési igényű kari hallgatók tanulmányi előmenetelét.


A speciális képzési igényű hallgató a Kar határozata ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül jogorvoslati kérelmet terjeszthet elő az SZTE Hallgatói jogorvoslati kérelmek benyújtásának és elbírálásának rendjéről szóló szabályzatban foglaltak szerint. A hallgatónak jogorvoslati kérelmet az illetékes kar Tanulmányi Osztályán kell benyújtani és az Egyetem rektorához címezni.


Tanulmányi kedvezmények igénylése esetén:


A hallgató kifejezett igénye esetén a Sansz Iroda egyénileg állíthat ki „Igazolás”-t, melyet részletes igényfelmérés előz meg, ez segíti az oktató munkáját a hallgató egyéni szükségleteiről és az akadálymentesítés esetleges további szempontjairól.


Az igénybevehető tanulmányi kedvezmények fogyatékosság típusa szerint


(3) Mozgáskorlátozott hallgató esetében alkalmazható kedvezmények:
a) a gyakorlati követelmények teljesítése alóli részleges vagy teljes felmentés, illetve annak más formában történő teljesítése,
b) az írásbeli vizsga szóbelivel, a szóbeli vizsga írásbelivel történő helyettesítése,
c) mentesítés a nyelvvizsga vagy annak egy része, illetve szintje alól,
d) mentesítés a manuális készségeket igénylő feladatok alól azzal, hogy az elméleti ismeretek megkövetelhetők,
e) az írásbeli feladatok megoldásához szükséges speciális eszközök, berendezési tárgyak használatának lehetővé tétele,
f) a nem fogyatékossággal élő hallgatókra megállapított felkészülési időnél hosszabb
felkészülési idő biztosítása,
g) az intézményi ügyintézésekhez személyi segítő biztosítása.


(4) Hallássérült (siket, nagyothalló) hallgató esetében alkalmazható kedvezmények:
a) a gyakorlati követelmények teljesítése alóli részleges vagy teljes felmentés, illetve annak más formában történő teljesítése,
b) a szóbeli vizsga írásbelivel történő helyettesítése, szóbeli vizsgáztatás során - hallgatói igény
esetén - jelnyelvi vagy orális tolmács biztosítása,
c) mentesítés a nyelvvizsga vagy annak egy része, illetve szintje alól,
d) az érthetőség és a megértés szempontjából az előadásokon és vizsgákon az elhangzottak egyidejű írásban való megjelenítése a hallgató részére,
e) minden vizsgáztatás alkalmával segédeszközök, vizuális szemléltetés biztosítása,
f) a nem fogyatékossággal élő hallgatókra megállapított felkészülési időnél hosszabb felkészülési idő biztosítása,
g) az intézményi ügyintézésekhez személyi segítő, jegyzetelő tolmács, jelnyelvi tolmács biztosítása.


(5) Látássérült (vak, aliglátó, gyengénlátó) hallgató esetében alkalmazható kedvezmények:
a) a gyakorlati követelmények teljesítése alóli részleges vagy teljes felmentés, illetve annak más formában történő teljesítése,
b) az írásbeli vizsgák helyett a szóbeli vizsga, illetve az írásbeli számonkérés esetén speciális
technikai eszközök használata,
c) mentesítés a nyelvvizsga vagy annak egy része, illetve szintje alól,
d) mentesítés a manuális, vizuális készségeket igénylő feladatok alól, de az elméleti ismeretek megkövetelhetők,
e) az előadások, gyakorlatok és vizsgák alkalmával a kérdések, tételek hanghordozó eszközön,
digitálisan, pontírásban vagy nagyításban történő hozzáférhetősége,
f) a nem fogyatékossággal élő hallgatókra megállapított felkészülési időnél hosszabb felkészülési idő biztosítása,
g) az intézményi ügyintézésekhez személyi segítő biztosítása.


(6) Beszédfogyatékos (diszfázia, diszlália, diszfónia, dadogás, hadarás, afázia, orrhangzós beszéd, dizartria, mutizmus, súlyos beszédészlelési és beszédmegértési zavar, centrális pöszeség, megkésett beszédfejlődés) hallgató esetében alkalmazható kedvezmények:
a) a szóbeli vizsga helyett írásbeli vizsga, és a számonkérések esetén speciális technikai eszközök használata,
b) mentesítés a nyelvvizsga vagy annak egy része, illetve szintje alól,
c) a nem fogyatékossággal élő hallgatókra megállapított felkészülési időnél hosszabb felkészülési idő biztosítása,
d) az intézményi ügyintézésekhez személyi segítő biztosítása.


(7) Az autista hallgató esetében
a) a számonkérés körülményeinek a hallgató speciális szükségleteihez alakítása, az írásbeli vizsga helyett szóbeli vizsga vagy szóbeli helyett írásbeli vizsga,
b) számonkérés során segítségadás az elvárások és kérdések tisztázásához, szóbeli vizsgánál a
feltett kérdések, utasítások írásban való megjelenítése, megfogalmazásuk egyszerűsítése,
c) a nem fogyatékossággal élő hallgatókra megállapított felkészülési időnél hosszabb felkészülési idő,
d) mind a kurzusok, mind a számonkérés során speciális eszközök (elsősorban hangrögzítő eszköz, számítógép, értelmező szótár, egyéb támogató, infokommunikációs technológiák) alkalmazása,
e) mentesítés a nyelvvizsga vagy annak egy része, illetve szintje alól,
f) a fejlődési zavarából következő nehézségek miatt egyes gyakorlati követelmények alóli mentesítés, vagy ezek teljesítésének megfelelő, nem gyakorlati feladatokkal való
helyettesítése,
g) az intézményi ügyintézésekhez személyi segítő biztosítása.


(8) Pszichés fejlődési zavarral küzdő hallgató esetében alkalmazható kedvezmények:
a) a diszlexiás-diszgráfiás-diszortográfiás hallgatónál:
aa) az írásbeli vizsga helyett szóbeli vizsga vagy szóbeli helyett írásbeli vizsga,
ab) írásbeli vizsga esetén a nem fogyatékossággal élő hallgatókra megállapított felkészülési
időnél hosszabb felkészülési idő,
ac) a vizsgán a szükséges segédeszközök (különösen számítógép, írógép, helyesírási szótár, értelmező szótár, szinonima szótár) biztosítása,
ad) mentesítés a nyelvvizsga vagy annak egy része, illetve szintje alól;
b) a diszkalkuliás hallgatónál:
ba) mentesítés a számítási feladatok alól, de az elméleti ismeretek megkövetelhetők,
bb) a vizsgák alkalmával mindazon segédeszközök használata, amelyekkel a hallgató a tanulmányai során korábban is dolgozott (különösen táblázatok, számológép, konfiguráció,
mechanikus és manipulatív eszközök), továbbá hosszabb felkészülési idő biztosítása;
c) a hiperaktív, figyelemzavarral küzdő hallgatónál:
ca) az írásbeli vizsga helyett szóbeli vizsga vagy szóbeli helyett írásbeli vizsga,
cb) a nem fogyatékossággal élő hallgatókra megállapított felkészülési időnél hosszabb felkészülési idő biztosítása,
cc) vizsgáknál a hallgató várakozási idejének minimálisra csökkentése,
cd) az írásbeli feladatok megoldásához szükséges speciális eszközök, berendezési tárgyak alkalmazása,
ce) a hosszabb időtartamú vizsga több részletben való megtartása, vagy a vizsga helyiségének
elhagyása nélküli szünetek, vagy mozgásos aktivitás engedélyezése, érzelmi megnyilvánulások tolerálása,
cf) külön vizsga a többi hallgatótól elkülönítetten,
cg) az egyéni sajátosságok függvényében a szóbeli vizsgáztatás során - hallgatói igény esetén -
a kérdések leírása vagy többszöri megismétlése, komplex kérdések részegységekre történő lebontása, segítség az elvárások és kérdések tisztázásához,
ch) az előadások, gyakorlatok és vizsgák alkalmával a kérdések, tételek hanghordozó
eszközön, digitálisan történő hozzáférhetősége,
ci) az intézményi ügyintézésekhez személyi segítő biztosítása;


d) a magatartásszabályozási zavarral (szocio-adaptív folyamatok zavaraival, az érzelmi kontroll, ön-, vagy mások felé irányuló agresszió, a szorongás, az én-szabályozás gyengeségét mutató magatartásjellemzők, az alkalmazkodóképesség, a célirányos viselkedés, az önszervezés, valamint a metakogníció eltérő fejlődésével) küzdő hallgatónak:
da) az írásbeli vizsga szóbelivel, a szóbeli vizsga írásbelivel történő helyettesítése,
db) a hosszabb időtartamú vizsga több részletben való megtartása vagy szünetek engedélyezése, az egyéni késztetések, érzelmi megnyilvánulások tolerálása,
dc) külön vizsga a többi hallgatótól elkülönítetten,
dd) a szóbeli vizsgáztatás során - hallgatói igény esetén - a kérdések leírása, az elvárások és kérdések tisztázása, a feltett kérdések, utasítások megfogalmazásának egyszerűsítése, pontosítása,
de) a nem fogyatékossággal élő hallgatókra megállapított felkészülési időnél hosszabb felkészülési idő,
df) az intézményi ügyintézésekhez személyi segítő biztosítása.


(9) A felkészüléshez biztosítható hosszabb felkészülési időt a nem fogyatékossággal élő hallgatók esetében megállapított időtartamhoz képest legalább 30 %-kal hosszabb időtartamban kell megállapítani.


(10) Halmozott fogyatékosság esetén a (3)-(8) bekezdésben foglalt előnyben részesítések bármelyike adható, figyelembe véve a hallgató egyéni szükségleteit.


(11) Indokolt esetben a hallgató kérelmére, a szakvélemény alapján az Egyetem a (3)-(8) bekezdésben szabályozott kedvezményektől eltérő, további vagy más kedvezményt is biztosíthat a hallgató részére.


(12) A nyelvvizsga vagy annak egy része, illetve szintje alóli mentesítés a doktori képzés tekintetében nem illeti meg a doktori képzésre jelentkező hallgatót, a doktorandusz hallgatót illetve a doktorjelöltet.


(13) A nyelvvizsga vagy annak egy része, illetve szintje alóli mentesítés megilleti azt a fogyatékossággal élő volt hallgatót, aki záróvizsgát tett és hallgatói jogviszonya megszűnt, de a szakképzettség megszerzéséhez szükséges nyelvvizsga kötelezettségét nem teljesítette.


(14) A fogyatékkal élő hallgatók részére biztosított kedvezmények betartásáért a dékán felelős.